Kracht fitness

Krachttraining is een trainingsmethode waarbij tegen weerstand wordt bewogen om de spierkracht te verhogen, meestal met het doel om (sport)prestaties te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het sterker maken van de beenspieren van een sprinter. Voor krachtsporters is krachttraining het belangrijkste element van hun training. Krachttraining is te verdelen in algemene krachttraining en (sport-)specifieke krachttraining.

Algemene krachttraining
Algemene krachttraining heeft als doel om het gehele lichaam sterker te maken. De training heeft dan als doel om het gehele lichaam te verstevigen en niet slechts één spiergroep. Dit kan in verschillende situaties al merkbaar zijn. Denk hierbij aan het verstevigen van de rug om rugklachten te voorkomen bij mensen die veel zitten, het voorkomen van blessures bij sporters, of om gewoon in het geheel een sterker(e) persoon/atleet te worden. Bij Medi-fit kunt u zowel op vaste apparatuur als met vrije gewichten trainen.

20150611 Medifit-Web-025

 

(Sport-)specifieke krachttraining

(Sport-)specifieke krachttraining wordt voornamelijk bij sporters en/of bij specifieke aandoeningen gebruikt. Deze vorm van krachttraining concentreert zich op een specifieke beweging, aangepast aan de soort kracht die van toepassing is bij het uitvoeren van die beweging. Er wordt hierbij vaak afgeweken van de ‘vaste’ standaard-oefeningen met gewichten, zodat coördinatie ook een grotere rol speelt bij het uitoefenen van deze krachtoefeningen.

Samen met de fysiotherapeut in de zaal en op basis van de uitgevoerde medische test, worden de juiste houding, intensiteit en het aantal herhalingen van de oefeningen bepaald. Zo kan er altijd verantwoord worden bewogen.

 (38)